Immár több mint egy esztendeje, hogy a járvány mindannyiunk életét gyökerestül felborította. Ebben az időszakban a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány többszörösen is igyekezett igazolni az ismert mondást, miszerint: nehéz körülmények közt mutatkozik meg igazán, kire lehet számítani. Ahhoz persze, hogy mára azt mondhassuk, minden probléma és kihívás ellenére megerősödve is kikerülhetünk ebből a helyzetből, tudatos tervezésre és sokak áldozatos munkájára volt és van szükség. Ezt igyekeztük összefoglalni legújabb cikkünkben.

Annak idején már az iskolabezárások első hírére reagálva lefektettük legfontosabb alapelvünket: a járvány alatt sem veszíthetünk szem elől egyetlen gyereket sem! Ennek jegyében saját erőből, valamint állami segítséggel digitális eszközöket szereztünk be, a pedagógusoknak elsősorban laptopokat, a diákoknak főként tableteket. Iskoláink számára a digitális oktatás menetét megkönnyítő távoktatási honlapokat indítottunk el, de e-mail címet is készítettünk azoknak, akiknek korábban nem volt e-mail címük.

A tárgyi feltételek biztosítása mellett a hatékony használathoz szükséges módszertani tudás fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetünk már a kezdetektől képzésekkel, tippekkel, jó gyakorlatok megosztásával. Gyulaji és tarnabodi általános iskoláinkban például egyes évfolyamokon tabletekkel láttuk el a diákokat, amelyeket rendszeresen, tervszerűen használnak az órákon.

Folyamatosan törekszünk arra, hogy minden intézményünknek rájuk szabott segítséget nyújtsunk. Ehhez hozzátartozik többek között, hogy azokhoz, akiknél korlátokba ütközik a digitális oktatás (pl. internet hiányában), papíralapon juttatják el a feladatokat a pedagógusok, valamint szervezetünk szociális munkásai. Thaisz Miklós, az MMSZ Iskola Alapítvány ügyvezető igazgatója ehhez hozzáfűzi: „Arról sem feledkezhetünk meg, hogy kollégáinknak ebben a kritikus időszakban nemcsak szakmai, hanem igény esetén mentálhigiéniás támogatásra is szükségük lehet. Pedagógusaiknak rendezett, heti online fórumainknak így a módszertani képzés mellett beszélgetős része is van, de közösségünk lelkipásztorával is kapcsolatba léphet bárki – a legfontosabb, hogy mindenki tudja: elérhető a segítségünk!”

Az iménti zárógondolat igaz azokra a hátrányos helyzetű településen élő családokra is, ahol jelen vagyunk. Alapítványunk a Jelenlét programot működtetőt MMSZ Egyesülettel karöltve a legkülönfélébb módokon segít a közösségeknek, az étel- és ruhaadományoktól a védőfelszereléseken és tisztítószereken át egészen a koronavírus elleni oltásra való regisztrációban való közreműködésig.

Ennek a visszajelzések alapján a bizalom növekedése az eredménye, hiszen a helyi lakosok látják, hogy szervezetünk kész és képes is segíteni nekik. „Ezzel párhuzamosan az is minden korábbinál jobban kirajzolódott, mennyire fontos, hiánypótló szerepet tölt be az iskola a családok életében. A helyi közösségekkel való szorosabb kapcsolatnak nagy szerepe lehet abban, hogy megakadályozzuk, hogy a járvány tovább növelje a sérülékeny társadalmi csoportok lemaradását. Egy biztos: ami a mi kompetenciánkba tartozik, azt ezután is meg fogjuk tenni, mindig figyelve az egyéni igényekre” – mondta Thaisz Miklós.

Fontos megjegyezni, hogy nemcsak a hátrányos helyzetű települések lakói bizonyosodtak meg arról, hogy számíthatnak ránk, hanem mi magunk is minden korábbinál jobban érezzük, kik azok a kollégáink, akik különösen kiveszik a részüket a feladatokból. Éppen ezért létrehoztunk egy teljesítményértékelésen alapuló jutalmazási rendszert, amivel anyagilag is el tudjuk ismerni a kiemelkedő munkát végző szakembereink munkáját. Nekik is nagyban köszönhető, hogy a járvány újabb hullámai rendre felkészültebben értek minket, így egyre jobban tudtunk alkalmazkodni az újabb és újabb intézkedésekhez.

Ez a képesség kellett ahhoz is, hogy a sohase tapasztalt körülmények közepette is bele tudtunk vágni új, előremutató projektekbe, köztük a műhelyiskola kísérleti programba. A hiánypótló képzési forma – amelyet az elsők közt indítottunk útjára – már most, a járványhelyzetből adódó nehézségek ellenére is megmutatta, hogy jelentős potenciál rejlik benne, amelynek kiaknázásában a jövőben is nagy szerepet kívánunk vállalni.

A szakmai kezdeményezések mellett a könnyed ötletek sem szorulhatnak háttérbe, főként, hogy diákjainknak most sokat számítanak az új impulzusok. Nemrég hirdettünk meg egy felső tagozatos diákoknak szóló „online tehetségkutatót”, mesemondó/versmondó, ének és kézműves kategóriákban. Szerencsére már gyűlnek is a videók az erre a célra létrehozott weboldalra. Reméljük, ezzel a készítőket és a „közönséget” is ki tudjuk zökkenteni kicsit a mindennapok fásultságából.

Ami pedig a jövőt illeti, az MMSZ Iskola Alapítvány ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott: „A mostani időszak bebizonyította, hogy a digitális oktatás ugyan nem képes helyettesíteni a hagyományosat, de a leghasznosabb elemeit érdemes integrálni a normál működésbe is. Nehéz egy év áll mögöttünk és alighanem a közeljövő is tele lesz kihívással, a tantermekbe/csoportszobákba való visszatéréskor pedig még több feladatunk lesz. Jó hír, hogy a digitális ellátottság és a módszertani tudás terén is sokkal jobban állunk, mint egy éve. A folyamatos fejlődésre továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk, amiben segít, hogy a járvány rámutatott az erősségeinkre, amikre építhetünk, és a gyengeségeinkre, amiken még dolgoznunk kell.”