A gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Technikum, Szakképző Iskola és Gimnáziumban egy lassan két évtizede tartó, rendkívül fontos program, valamint egy még újszerűnek számító, de már eredményeket is hozó képzési forma is ez idő tájt jutott el a folytatásig. Az Erasmus+ pályázat keretében megvalósuló külföldi szakmai gyakorlatok, illetve a műhelyiskola projekt aktualitásait Daskalopoulos-Kuzbelt Hilda Violetta igazgató segítségével foglaljuk össze.

Jövőre lesz éppen 20 esztendeje, hogy az iskola részt vesz az Európai Unió által támogatott mobilitási programokban, az intézményvezető pedig elárulta, ez alkalomból egy jubileumi konferenciára is készülnek. Addig viszont még az éppen most kezdődő szakmai gyakorlatokon van a hangsúly: a vendéglátóipari és turisztikai ágazatban tanuló diákjaik ősszel Ausztriában, Németországban, Finnországban, illetve Lengyelországban tölthetnek el egy-egy, a fejlődésük szempontjából rendkívül lényeges hónapot.

A résztvevők – többségükben pincérek és szakácsok, de van köztük cukrásztanuló és turisztikai asszisztens is – ezekben a hetekben nemcsak releváns szakmai tapasztalatot szerezhetnek, hanem egyúttal megismerhetik egy másik ország tradícióit, kultúráját, ami a szélesebb látókör miatt is hasznukra válik. Emellett ne feledjük az idegen nyelv „éles” gyakorlásának lehetőségét sem, ha pedig eközben új barátokra is szert tesznek, az már tényleg csak a „hab a tortán”.

A gyöngyösi szakképző intézményünk egyik „zászlóshajójának” számító program kapcsán az igazgató hozzáfűzte azt is, hogy bár a kiutazó diákok kiválasztásának megvannak a maga kritériumai, azért a máltai szellemiségnek megfelelően igyekeznek mindig figyelembe venni azt is, ha egy jelentkező diáknak a családi hátteréből adódóan másként nem lenne esélye eljutni külföldre.

Ami pedig a műhelyiskolát illeti, az állami támogatás segítségével megvalósuló képzésben októberben kezdődik az új tanév, amelyet Gyöngyösön a tervek szerint 5-5 pincér- és szakácssegéd-növendékkel, valamint 5 tarnabodi szakácssegéd-jelölttel indítanak el. A két éve pilotprojektként startolt kezdeményezést tavaly integrálták a nappali képzési rendszerükbe, és szintén az előző tanévben iskoláztak be először tarnabodi fiatalokat.

A szakácssegéd, illetve pincérsegéd részszakmát kínáló képzések iránt megvan az érdeklődés helyben, köszönhetően annak is, hogy a már végzett tanulók amolyan jó reklámként „szájról szájra” viszik a hírét a lehetőségnek. Daskalopoulos-Kuzbelt Hilda Violetta megjegyezte, ezenkívül a saját egykori, lemorzsolódó tanulóikat is célzottan megkeresik a műhelyiskolával, mert bár a hagyományos oktatásban nem találták meg a helyüket, egy részszakma megszerzésével még mindig sokat tehetnek a boldogulásukért. Ehhez kapcsolódóan jó hír, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a végzett tanulókat örömmel foglalkoztatják a cégek, az intézményvezető több diákról is tud, aki el tudott helyezkedni az új bizonyítványával.

A rövidesen tehát folytatódó program további előnye, hogy kis létszámú csoportokban, egy a szakmai oldalért felelős mester és egy minden téren a diákok mellett álló mentor jelenlétében zajlik az oktatás, ami hatékonyabbá teszi az ismeretek elsajátítását és az esetleges nehézségek kezelését is. Emellett pedig adott annak a lehetősége, hogy a résztvevők érdeklődését a részszakma megszerzésén túl sikerül felkelteni a teljes szakma elsajátítása iránt is.