Odafigyeléssel és kellő rugalmassággal visszavezethetők a szakképzésbe a korábban lemorzsolódás előtt álló tanulók – erősítette meg a „Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány által szervezett műhelyiskolai képzés támogatása” című projekt, amelynek záróeseményeit Gyöngyösön és Dombóváron tartották.

Shushu, Saci, Jancsika, Bogi, Odett az elmúlt hat hónapban mindent megtanult az éttermi terítésről: az alapoktól kezdve egészen a teljes menüsor feltálalásáig, méghozzá nem is akárhol: a négycsillagos bikali Puchner Kastélyszállóban. Pedig korábban nem sok sikerben volt részük az iskolarendszerben, a nehéz körülmények között élő fiatalok ugyanis sajátos nevelési igényűek, az átlagosnál több figyelmet igényelnek. Némi segítségnek és odafigyelésnek köszönhetően azonban ők is bebizonyították, hogy képesek „az iskolában maradni”, tudást és végzettséget is szerezni. Hat hónap alatt mindannyian elvégezték a műhelyiskolai képzést a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Esterházy Miklós Technikumában, így hivatalosan is pincérsegédek lettek – derült ki Dombóváron, a MMSZ Iskola Alapítvány által szervezett műhelyiskolai képzés támogatása című projekt egyik záróeseményén.

„Nem mindig volt egyszerű a képzésük” – mondta a műhelyiskolai képzésben, oktatóként szerzett tapasztalatairól Kolozsvári József, a Puchner Kastélyszálló ügyvezetője, de nyomban azt is hozzátette, „idővel mindent megtanultak a gyerekek, ami a szakmához kell, és ezt egy-egy felnőtt mellett már a kastélyszállóban, reggeliztetés közben is bizonyították”. A tanulók – akik a műhelyiskola képzés közben összetartó csapattá is alakultak – azonban – egy kivétellel – nem állnak még munkába: folytatják a tanulást a dombóvári máltain technikumban.

„Nem engedjük el 16 évesen a gyerekek kezét” – a tanköteles kor vége- a szerk. – mondja indíttatásukról Bükösdi Olga, a MMSZ Esterházy Miklós Technikum igazgatója, hozzátéve, a műhelyiskola képzésben benne van annak lehetősége, hogy pótolja a családi háttérből eredő hiányokat”. Ez pedig sikerélményhez juttatja a diákokat, akik így vagy visszatalálnak a szakképzésbe, vagy pedig egy részszakma megszerzése után munkába állnak.

Hogyan lehet megtalálni az új szakképzési rendszeren belül a rugalmas tanulási utakat azoknál a gyerekeknél, akik segítségre szorulnak? – erre a kérdésre kereste a választ a decemberben záruló, a „Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány által szervezett műhelyiskolai képzés támogatása” című projekt. A célja az volt, hogy segítse a máltai műhelyiskolai programokon belül az innovációs folyamatokat, a jó gyakorlatok és a projekttervek bemutatásával, valamint innovációs műhelyek szervezésével pedig a tudásmegosztást. Az értékes tapasztalatokra nagy szükség van: az MMSZ Iskola Alapítvány tervei szerint jövőre Óbudán és Devecserben is indul műhelyiskolai képzés.

„A máltai középiskolákban alkalmazott, projektszemléletű műhelyiskolai képzés mintául szolgálhat a szakképző iskoláknak a jövőben, hogyan is lehet megoldani a rugalmas tanulási utakat azoknál a gyereknél, akik segítségre szorulnak” – értékelt a dombóvári projektzárón Kiss Tibor, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány szakmai igazgatója.

A műhelyiskolai képzéshez kapcsolódó projekt másik záró műhelyfoglalását impozáns környezetben, a farkasmályi Sziluett Borhotelben tartotta az MMSZ Iskola Alapítvány. A helyszín egyben a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Károly Róbert Technikum, Szakképző Iskola és Gimnázium duális képzőhelye, ahol a műhelyiskolás diákok is gyakorlati tapasztalatot szerezhettek.

A műhelynap során a képzésben résztvevő tanárok szakmai tapasztalatain túl a duális partnerszervezetek képviselői is megosztották észrevételeiket, benyomásaikat az együttműködés és a tanulókkal való munka kapcsán.

A résztvevők megismerhették a műhelyiskolai képzésben részt vevő tanulók képzésének sajátosságait, eredményeit (mint például az értékelés, ami a műhelyiskolai modellben a mentor, a mester és a tanuló részvételével, közösen történik). A diákok minden projekt végén visszacsatolást kaptak munkájukról, sőt, próbavizsga-helyzetben is kipróbálhatták magukat.

A projektszemléletű oktatás elvitathatatlan előnye, hogy általa a szakmai követelmények élményszerűen, konkrét témához kapcsolódóan és gyakorlati tevékenységbe ágyazottan sajátíthatók el. Emellett egy jó pedagógus a projektoktatásba is könnyen be tudja vinni a fontosabb közismereti tudáselemeket (a koktélkeverés során az űrmértékegységeket is elsajátítják). Mint kiderült, motorikus képességet fejleszteni szalvétahajtogatással is lehet, a szociális kompetenciát és a szakmai ismereteket pedig mi más fejlesztené jobban, mint a vendégtérben (konkrét, gyakorlati helyzetben) eltöltött idő.

A műhely (és egyben a projekt) zárásaként elmondható, hogy az itt kipróbált folyamatok az egész iskolára jó hatással voltak, a „Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány által szervezett műhelyiskolai képzés támogatása” című projekt keretében megrendezett Innovációs műhelyfoglalkozások alkalmával a szakképző intézmények rengeteget tanultak egymástól, a bemutatott módszerek pedig a szakképzés megújítását is támogatják.