„De hiszen minden tábor az élményekről szól!” – vághatná rá valaki a cím elolvasása után. Ez így is van, a Tiszaburai Általános Iskola közelmúltbeli táborai mégis kicsit különlegesek voltak: a diákok a változatos programok mellett élménypedagógiai foglalkozásokon is részt vettek. Az ezekből levonható tanulságok pedig a legkülönbözőbb módon járulhatnak hozzá fejlődésükhöz.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványánál mindig arra törekszünk, hogy az általunk fenntartott intézmények növendékei a tanórán kívüli programokon úgy sajátítsák el a tudást, hogy közben élményekkel is gazdagodnak. Ezért örülünk különösen annak, hogy az „Informális és nem formális lehetőségek kialakítása a Tiszaburai Általános Iskolában” nevű és EFOP 3.3.7-17-2017-00053 számú projekt keretében lehetőségünk nyílt a már említett élménytáborok megrendezésére.

 

Az ingyenes kirándulásokon két év alatt az iskola minden egyes tanulója, azaz mintegy 390 diák, kétszer vehetett részt. Az alsósok 2018 májusában Abádszalókon, egy évvel később pedig a Nagykunsági Erdészeti és Faipari Zrt. által fenntartott karcagi Lombkorona Sétánynál tölthettek el 1-1 napot. A felsősökre 3 napos utazások vártak: tavaly szeptemberben a Nagyvisnyó mellett, a Bükki Nemzeti Park területén található Boróka Tábort, 2019 szeptember-októberében pedig Szilvásváradot keresték fel.

A természeti szépségek megismerése, valamint a nagy sikert aratott kisvasutazás mellett tehát a hangsúly az Élményakadémia Egyesület által tartott élménypedagógiai programokon volt. A palettán az egyszerűbb, „jégtörő” játékok mellett a komplexebb, csoportos problémamegoldást igénylő feladatok is szerepeltek.

Az elismert pedagógia módszer lényege, hogy az élmény egy eszköz, egy lehetőség arra, hogy a fiatalok felfedezhessék azokat az élethelyzeteket, amelyekben igazán jól érzik magukat. Ezáltal megtapasztalhatják, hogy jók valamiben, hogy képesek csoportként együttműködni. Lényeges, hogy az egyes feladatokat mindig valamilyen feldolgozás követi, így a gyerekek önreflexiós képessége is javul.

A legfontosabb pedig talán az, hogy a táborban megoldott feladatok révén a diákoknak olyan képességei fejlődtek, amelyeknek az iskolapadban, sőt, az életben is nagy hasznát veszik. A hasonló gyakorlatok ugyanis fejlesztik többek közt a társas kultúrát, a másokért való felelősségvállalást, a tanulási hajlandóságot, a kreativitást, valamint a kezdeményező-, konfliktuskezelő- és problémamegoldó képességüket is.