Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke nemrég az InfoRádió Aréna című műsorának vendége volt. A beszélgetés apropóját a kormány által 2019 februárjában indított, a 300 legszegényebb település felzárkóztatását célzó program adta, melyért miniszterelnöki biztosként ő felel. Az interjú során természetesen az oktatással kapcsolatos témák is szép számmal előkerültek.

Exterde Tibor műsorvezető mindenekelőtt arra volt kíváncsi, a járvány milyen változásokat hozott a programban. „Lehet, hogy meglepő, amit mondok, de a távoktatáson vagy a digitális oktatáson kívül olyan nagyon nagy változás nem volt, a hétköznapok ugyanolyan küzdelemmel zajlottak ezeken a településen. Az emberek egészen más problémákkal küzdenek. A közfoglalkoztatás megmaradt, nagyon kevesen érkeztek haza a nyugat-európai országokból, és tulajdonképpen ugyanúgy zajlott a létért való küzdelem. Ahogy eddig is tettük, diagnózis-alapú stratégiát valósítottunk meg, azokra az eseményekre reagáltunk, amikor például bezárt az iskola, a tanoda, a Biztos Kezdet Gyerekház, akkor a mi kollégáink nem home office-ra, hanem utcai munkára váltottak. Tehát végigjárták az utcákat, és az emberek segítséget kérhettek tőlük” – kezdte válaszát Vecsei Miklós.

Az MMSZ alelnöke hozzáfűzte, a digitális oktatás nagy kihívást jelentett, hiszen akadnak olyan települések, ahol térerő sincs, illetve nem az a kérdés, hogy van-e internet, hanem hogy van-e otthon áram. Ennek ellenére mindenhol kellett valami megoldást találni, Vecsei pedig ezzel kapcsolatban felidézte: „tegnap az egyik kistelepülés iskolaigazgatójával beszélgettem, ők óránként behívtak három gyereket. Nyitott ablak mellett, különböző padokban ültek maszkban a gyerekek, mindenki előtt egy számítógép. Így volt digitális oktatás, mintha távol lettek volna egymástól, pedig csak három méterre ültek. De nagyon gyorsan haladtak, kifejezetten jót tett a gyerekeknek ez az egyórás, de nagyon intenzív tanulás. Mindent megbeszéltek, megkapták a leckét papíron, és másnap újra találkoztak egy ugyanilyen kiscsoportos foglalkozáson. Ezt a kiscsoportos, digitális órát a mai napig megtartották a délutáni órákban is. A gyerekek is szívesen csinálták, a tanárok is nagyon sikeresnek tartották.”

A programban résztvevő munkatársak nehézségeit firtató kérdésekre a miniszteri biztos leszögezte, a szervezetnél az egyik tételmondat úgy hangzik, hogy „egyetlen gyermeket sem veszíthetünk szem elől”, még akkor sem, ha ehhez sokak áldozatos munkájára és rengeteg erőforrásra van szükség. Mint mondta, utóbbival kapcsolatban biztató, hogy ilyen figyelem még sosem irányult egy felzárkóztatási programra, a Belügyminisztérium pedig teljes súllyal ott áll a célok mögött.

Vecsei Miklós a pozitívumok sorában említette, hogy már vannak olyan iskoláink, ahol látszanak az eredmények, és elindultak az első munkahelyek is, ami nagyon komoly előrelépés egy olyan településen, amire eddig „mindenki legyintett”. Az alelnök külön kiemelte a mostani tanévben elindított és immár az első sikeres vizsgaidőszakon is túllevő műhelyiskolákat, az új képzésben fontos szerepet vállaló tiszaburai varrodát pedig a legjobb példák közé sorolta, amely azóta, mint fogalmazott: „hála Istennek már nem elszigetelt mintajelenség.”  

A tiszaburai varrodában tanuló 17 asszony kapcsán a miniszteri biztos kifejtette, az 53 ezres közfoglalkoztatási fizetés helyett most már 170 ezret keresnek, ami ráadásul nemcsak az otthoni kassza szempontjából előnyös. „Egy 170 ezer forintot hazavivő asszony tekintélye teljesen más a családban. Az a fajta forma, ahogy ő vezeti a háztartást, innentől kezdve kihat a többiekre is. Vannak kolléganőink, akik jogosítványt szereztek, CSOK-ra lettek jogosultak, mert a munkaviszonyból már ez is következhet. A gyerekei egészen más körülményekből indulnak el az iskolába, és sorolhatnám. Nagyon nehéz lemérni, hogy hosszútávon ez mit fog jelenteni, ezt majd 2040 körül látjuk, azokat az eredményeket, amiben most reménykedünk.” – összegzett Vecsei Miklós.

A teljes interjút, amelyben szó esik többek közt a programhoz kapcsolódó, földműveléssel vagy épp lakhatással kapcsolatos kérdésekről is, ide kattintva teljes egészében meghallgathatják.