Egy osztályteremnyi középiskolás diák ül és nyomkodja a telefonját. Ismerős kép, igaz? A megszokott jelenetsor viszont rögtön érdekesebb lesz, ha hozzátesszük, hogy a fiatalok épp egy matematika versenyen vesznek részt, ahol modern fejtörőket próbálnak megoldani a legnagyobb lelkesedéssel. Sokak szerint erről (is) kellene szóljon 2020-ban az oktatás – és ebben mutatott kiváló példát gyöngyösi iskolánk!

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványánál mindig is azt vallottuk, hogy diákjaink ösztönzésére, figyelmük megragadására az előremutató, de rendhagyó módszereknek is teret kell engedni. Márpedig, mindkét iménti kifejezés tökéletesen ráillik az MMSZ Károly Róbert Középiskola közelmúltbeli, Irány az OLIMπA! elnevezésű tanulmányi versenyére. És szerencsére egy harmadik jelző is indokolt: a sikeres. De kezdjük az elején!

Az említett, ötletes név után aligha meglepő, hogy a vetélkedés a nyári tokiói olimpia körül forgott, a háromfős csapatoknak a verseny végére az „ellopott” olimpiai fáklya helyére kellett rájönniük. A nyomozásra két kategóriában (szakközépiskola, illetve szakgimnázium) 17 trió vállalkozott, akik különböző évfolyamokról is kikerülhettek. Az eseményre más városokból is szép számmal érkeztek, és külön öröm számunkra az MMSZ Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskola részvétele, hiszen ez jól illusztrálja az intézményeink közti kiváló együttműködést.

Az indulók egy QR-kódot okostelefonnal beolvasva nyithatták meg a Google Űrlapon alapuló feladatsort, ahol hat állomást találtak: mindegyik az ötkarikás játékok egyik helyszínét jelölte, és egy sportos köntösbe csomagolt feladványt rejtett. Az atlétikai stadionban például a futók megadott pozíciója és pillanatnyi sebességük alapján – a méretarányokkal is kalkulálva – kellett kiszámítani a célba érkezés pontos sorrendjét.

A tetszőleges sorrendben érintett színhelyek mindegyikén egy japán írásjelet gyűjthettek be a csapatok, amelyekből végül összeállt egy település neve, majd azt a mellékelt ábécé segítségével lefordítva kellett megtalálni a térképen a fáklya rejtekhelyét.

Azt, hogy az egytől-egyig szórakoztató, de közben kihívást jelentő, komplex logikai és matematikai példák mennyire elnyerték a diákok tetszését, jól jelzi, hogy az egyik kísérőtanár menet közben azt mondta: „még sosem láttam őket így dolgozni”. Egy ponton nem is bírta ki, hogy fényképet készítsen növendékeiről – akik persze az egyik fejtörő hevében ebből semmit se vettek észre.

A verseny sikere kiváló visszaigazolás gyöngyösi iskolánk munkatársainak arra, hogy megérte december óta, rengeteg kolléga bevonásával készülni a nagy napra. Ebben benne volt természetesen a feladatsor összeállítása, annak feltöltése a megfelelő felületekre, a sorozatos tesztelés, de még egy fiktív híradórészlet saját kezű elkészítése is, ami a vetélkedő elején amolyan intróként szolgált. Az esemény alatt pedig többek közt az iskola tanulói gondoskodtak a résztvevők ellátásáról, kiszolgálásáról, ki-ki a maga szakmájának megfelelően.

Az előkészületekkel ellentétben a pontozás sokkal gyorsabb volt, mint egy „hagyományos” tanulmányi verseny esetén, a Google Űrlap ugyanis azonnal értékelte a csapatok teljesítményét, és percek alatt sor került az ünnepélyes eredményhirdetésre. Onnan pedig senki sem távozott üres kézzel, mindenki kapott ajándékot, a helyezettek például értékes logikai társasjátékokat, amiket az eseményt támogató Gémklub webáruház és bolt ajánlott fel.

És bár ez még csak az első alkalom volt, a Károly Róbert Középiskolában már most világossá tették, hogy hagyományteremtőnek szánták a versenyt. Ha a résztvevők reakcióra gondolunk, az biztos, hogy aki most ott volt, legközelebb is eljön, és addig is jó hírét viszi iskolánknak.

A legfőbb cél tehát ezúttal az volt, hogy sikerüljön bebizonyítani, az okoseszközöket az oktatásban is lehet eredményesen használni, hisz azok akkor is le tudják kötni a diákok figyelmét, ha (szórakoztatva) tanulásról és egy kis versengésről van szó. Ettől független azért ez mégiscsak egy verseny volt, ezért essen szó a győztesekről is.

Ha már olimpia, az aranyérem a szakközépiskola kategóriában „otthon maradt”, hiszen a házigazdák egyik csapat bizonyult a legjobbnak, míg a szakgimnáziumok mezőnyében a szintén gyöngyösi Vak Bottyán János Középiskola triója állhatott fel a képzeletbeli dobogó legfelső fokára.