Tavaly ősszel, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány 20. évfordulójáról szóló cikkünkben már említettük, hogy a közeljövő egyik legfontosabb kulcsszava nálunk az innováció. Intézményeink 2021-ben készítették el a két tanévre, illetve nevelési évre vonatkozó projektjeik terveit, melyek többnyire a pedagógiai-módszertani megújulást vagy épp különböző kompetenciák fejlesztését célozzák. Mostanra már az újszerű kezdeményezés eredményeiről, tapasztalatairól is érdemes beszámolni – amit Bakos István, az MMSZ Iskola Alapítvány oktatási szakértőjének segítségével ezúton meg is teszünk!

Egy oktatási intézmény mindennapjait gyakran sajnos „tűzoltásszerű” feladatok és a kihívások elleni folyamatos, mókuskerékhez hasonló küzdelem jellemzik. Érthető módon a tantestületek ebben a helyzetben minden „felülről” érkező kérést, tanácsot, legyen bármilyen jószándékú, hajlamosak kényszerként megélni. De mi van akkor, ha azt mondjuk, biztosítjuk a plusz forrásokat olyan előremutató ötletekhez, programokhoz, amiknek a megvalósításával is a saját igényeik, lehetőségeik szerint haladhatnak? Pontosan ez az ösztönző, támogató szemlélet – és a túloldalon tapasztalt nyitottság – hívta életre az innovációs terveket!

Természetesen, ahogy azt már a program előkészítési fázisában is tisztáztuk minden érintettel, innováció alatt messze nem kell korszakalkotó találmányokra gondolni, „mindössze” olyan dolgokra, amik újdonságot jelentenek az adott intézmény életében és az ottani közösség nagy egyetértésben úgy érzi, hasznos lenne számukra. Például, ha egy iskolában a 9. évfolyamon túlságosan nagy a lemorzsolódás, és úgy látják, hogy délutáni, izgalmas programok szervezésével erősíthető lenne a diákok kötődése, akkor az MMSZ Iskola Alapítvány kész ehhez biztosítani a kereteket és a lehetőséget. Minden egyes projektet egy próba előzött meg, amely után közösen levontuk a tapasztalatokat, és megvizsgáltuk, hogy lehetne leghatékonyabban adaptálni az eredményeket, beleértve a költségvetés kidolgozását.

Az innovációs projektek fontos alapvetése volt, hogy mindenki, aki szeretne, részt vehessen bennük – de nem kötelező jelleggel. Innen nézve különösen nagy eredmény, hogy valamennyi közösség megmozdult az ügyben, és rájöttek, hogy bár a változást mindig a „reformerek” kezdik, de mindenki kell hozzájuk. A nagy aktivitás közepette az jelentette az egyik legfőbb kihívást, hogy a sok szerteágazó ötletet hogyan lehet egy-egy nagyobb területben összefogni. A gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Technikum, Szakképző Iskola és Gimnázium háza táján például akadt legalább 10 projektötlet, ami egy-egy szak, tantárgy oktatásásának hatékonyabbá tételéhez kapcsolódott – ebből lett aztán egy módszertani megújulás „ernyőprojekt”. De ugyanígy sokan hívtak volna életre különböző ismeretterjesztő kirándulásokat vagy épp hátrányos helyzetűeket segítő programokat, amiket végül személyiségfejlesztő projektek címszóval fog össze 1-1 felelős.

„Így a második év közepe táján elmondhatjuk, hogy az egyik legnagyobb eredmény, hogy az önálló munkavégzést sikerült a korábbiaknál jobban meghonosítani az intézmények falain belül. A résztvevők kontrollérzetet kaptak az új, általuk kitalált és kidolgozott feladatok által, amiben valósággal lubickolhatnak. Sok helyről érkezett olyan visszajelzés, hogy a tanárok visszanyerték a jókedvüket, jó attitűdök alakultak ki” – fogalmazott Bakos István, hozzáfűzve, hogy felmérések is igazolják, hogy egy intézmény sikerességének szempontjából a kompetenciaméréseknél is lényegesebb tud lenni a hangulat, az atmoszféra.

Az MMSZ Iskola Alapítvány oktatási szakértője megjegyezte azt is, az innovációs projektek többféleképpen is elősegítik, hogy a pedagógusok előtt legyen perspektíva, és ezek közül a plusz anyagi források csak az egy. Ezenkívül fontos a programok közösségépítő szerepe is, különösen a fiatal, sokszor még a helyüket kereső kollégák számára. Harmadrészt pedig, a kezdeményezés révén a tanárok láthatják, hogy itt minden lehetőséget megkapnak arra, hogy a személyes ambícióikat, a bennük rejlő tehetséget kibontakoztassák, ami szintén pozitív irányban befolyásolhatja a pályán maradással kapcsolatos döntéseiket.

Oldalunkon a közeljövőben néhány, az innovációs tervek nyomán megvalósult, sikeres projektről is részletesebben beszámolunk!