Miként lehet még hatékonyabban tanítani a máltai iskolákba járó, nehéz körülmények között élő gyerekeket, annak érdekében, hogy érezhetően jobban tudjanak teljesíteni a kompetenciaméréseken is – ez lesz a 2024/25-ös tanév legnagyobb kihívása a Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványánál, amely folyamatosan keresi az innovatív pedagógiai módszereket, a leghatékonyabb szervezeti modelleket.

Egy modern és jól felszerelt iskolában kezdhetik meg az új tanévet a marcali, siófoki és pécsi telephelyekkel működő Fejlesztő Iskola tanulói. Az MMSZ Iskola Alapítvány 411 millió forintból bővítette és korszerűsítette az épületet, amelyben szeptembertől óvodai csoportok is indulnak.

Összesen több mint 3500 gyermek – közöttük több külföldi diák – kezdi meg a 2024/25-ös tanévet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat köznevelési és szakképző intézményeiben. Az MMSZ Iskola Alapítvány óvodáiban és iskoláiban a gyerekek döntő többsége hátrányos helyzetű, emiatt ők különleges figyelmet és segítséget kapnak ahhoz, hogy képességeiket kibontakoztathassák. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat nyolc óvodát – kettőben mini bölcsődét is – hét általános, valamint egy fejlesztő iskolát és négy szakképző intézményt működtet. A karitatív szervezet iskolái és óvodái jellemzően nehéz helyzetben lévő kistelepüléseken működnek, míg a középiskolák városokban, Budapesten, Gyöngyösön, Dombóváron és Devecserben vannak.

Az általános iskolákban – külsős szolgáltató bevonásával – ősztől nagyszabású fejlesztés indul annak érdekében, hogy érdemben javuljanak a máltai általános iskolákba járó diákok alapkompetenciái, az országos kompetenciaméréseken elért eredményeik. Terv szerint a fejlesztési folyamatok eredményeképpen láthatóan csökken majd az országos kompetenciaméréseken a minimumszint alatt teljesítők száma. Folytatódik a máltai iskolákban a tanítás megújulását célzó digitális projekt is, csakúgy, mint a Matific digitális matematika oktatási platform használata is, amely ugyancsak az alapkompetenciák fejlesztését szolgálja.

A gyöngyösi és a devecseri szakképzőkben a 9. mellett a 10. évfolyamokon is folytatódik az új szemléletű projektoktatás, ahol a tanulók már nem tantárgyakat tanulnak, hanem projekt alapú képzésben vesznek részt. A tanév egy négyhetes előkészítő hónappal indul, amit hathetes ciklusokban szakmai projektek követnek, és ezekhez rendeződnek a közismereti tárgyak is.

A Szeretetszolgálat Óbudai Technikum és Szakképző Iskola az országban elsők között indítja el az óvodai nevelő okleveles technikus képzését, amelyet az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával közösen valósít meg.

Az intézménybe járó külföldi diákok számára pedig újabb orientációs évfolyam indul, ennek a képzésnek a középpontjában a magyar nyelv oktatása és szakmák megismertetése áll, hogy mielőbb felzárkózzanak kortársaikhoz, és sikeresen kapcsolódhassanak be a szakképzésbe.

A gyulaji általános és a dombóvári középiskolában folytatódik az általános iskolából kimaradt fiataloknak, a hiányzó végzettség megszerzésében segítő Dobbantó program, amelynek célja, hogy felkészítse a szakmatanulásra a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai oktatásban lemaradó, vagy a legalább 15. évüket már betöltött fiatalokat. A Dobbantó programban érintett fiatalok műhelyiskolai képzésben folytathatják a tanulmányaikat, ahol részszakmát szerezhetnek. A két képzés együtt alapfokú iskolai végzettséget tanúsít, tehát elérhetővé válnak a résztvevők számára azok a képzések, tanfolyamok, amelyek 8 osztályos végzettséghez kötöttek. Emellett folytatódik ennek a két máltai iskolának az együttműködése a természettudományos tárgyak oktatásában is.  Az idei tanévben bővült a máltai szakképzőkben megtanulható szakmák száma is, csak Dombóváron 12 ágazatban már 23 ilyen van.