Szülő-Suli” tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésre alapozott egyéni fejlesztésen keresztül
Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Iskola Alapítvány szerepe a projektben: Projekt gazda
Projektazonosító: EFOP-3.11.1-17-2017-00025.
Projekt elnevezése: Szülő-Suli” tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésre alapozott egyéni fejlesztésen keresztül
Támogatás összege: 60 000 000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Projekt megvalósításának kezdete: 2018.01.01.
A projekt fizikai befejezésének határideje: 2021.03.31.
Projekt rövid leírása és célja:
A bevont intézményekben, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány fenntartásában működő MMSZ Tiszaburai Általános Iskolában, az MMSZ Tiszabői Általános Iskolában, az MMSZ Galló József Általános Iskola és Magonczka Óvodában, valamint a Máltai Óvoda és Általános Iskolában (Tarnabod) a Felhívás céljaival összeegyeztethető pedagógiai módszertan kialakítása és alkalmazása az iskolai lemorzsolódás visszaszorítása, egyéni tanulási utak támogatása érdekében, megerősítve azt a családi környezetre történő ráhatással.
A projekt célrendszere:
I. Innovatív pedagógiai eszköz- és hatásrendszer kialakítása
- a tanulók egyéni képességeinek, kulcskompetenciáinak fejlesztése, hátrányok csökkentése
- tanulási motiváció megerősítése
- a szülők és az iskola kapcsolatának javítása
- a szülők aktivitása a közösségfejlesztésben, kommunikációban
- mindezeket megalapozó pedagógiai módszertan és eszközkészlet kialakítása
- intézményi kompetenciafejlesztés
- pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése
II. Személyközpontú, egyéni fejlesztésen alapuló tevékenység folytatása
- Az érintett gyermekekkel kapcsolatos célok
- a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkentése
- a tanuláshoz szükséges alapkészségek megerősítése
- a tanulók családi körülményeiből adódó hátrányok csökkentése, a szociokulturális helyzetből adódó lemaradások kompenzálása
III. Az iskola-család együttműködés fejlesztésén alapuló tevékenység
- hatékony párbeszéd, együttműködés a szülői házzal
- a szülők ismereteinek bővítése a korosztályra vonatkozó fejlődéspszichológia kapcsán
- a szülők fejlesztése a tanulásmódszertan kapcsán, élményközpontú saját gyakorlat elsajátítása
- együttműködés a családok és más partnerek
Közvetlen és rövid távú hatások:
- tanulás tanítása, eredményesség növekedése
- szülők képességeinek javulása, aktivitás növekedése az iskola-család kapcsolatban
- iskolai magatartás javulása
- otthoni tanulás kialakulása
- a tudás élményként való megélése
- a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkenése
- a család és az iskola együttműködésében komoly előrelépés történik
Közvetett és hosszú távú hatások:
- iskolai tanulmányi eredmények javulása
- önbizalom növekedése, sikerélmények, pozitívabb hozzáállás az iskolához, jobb tanár-diák viszony
- középiskolai lemorzsolódás csökkenése
- a tudatos életvezetés, gyermeknevelés kultúrája elterjed
- a lakosság munkaerőpiaci kompetenciái javulnak
- a pedagógusok módszertani kultúrája tovább fejlődik
Projekt tevékenységeinek, hatásainak vizsgálata
A projekt megvalósítása során fontos tevékenység a monitoring. Kiinduló elképzelés, hogy a kidolgozott módszertan rendszeres felülvizsgálatára, szükség szerinti beavatkozások eszközölésére és hozzákapcsolódóan, vele párhuzamosan eredményesség- és hatékonyság-mérés, értékelés eljárása kialakítására a Pedagógiai Oktatási Központ bevonásával sor kerüljön.
“Kedvesház” programok a máltai általános iskolákban
2019. tavaszán a Szülő-Suli projekt keretein belül mind a négy általános iskolánkba ellátogatott a Kedvesház intézmény és pedagógiai módszer két vezéregyénisége, Lázár Péter és Bordács Margit, akik pedagógusainkkal karöltve szerveztek színvonalasabbnál színvonalasabb családi napokat tanulóink és szüleik számára.
Mi kell egy jó családi naphoz? – mi már tudjuk!
- lelkes szervezők
- alapos előzetes felkészítés (mentortámogatással, érzékenyítéssel, módszertannal, terepszemlével)
- hangszerek (amiből nem árt, ha mindig „van másik”)
- teli torokból éneklő gyerekek és szülők
- közös dal és daltanulás (Káná szomász cinno shávo…)
- egy négylábú gyerekmágnes: Leya, a labrador
- bográcsgulyás (vagy ha az nincs, legalább valami ehető dolog)
- játék és rajzolás
- valami, ami közös és valami, ami megmarad – mondjuk egy családi ingecske
A járványügyi korlátozások során bevezetett digitális tanrend idejére készítettük a Szülő-Suli projekt résztvevői számára a http://szulosuli.maltai.hu/ honlapunkat, melyet abból a célból hoztunk létre, hogy gyermek foglalkozásai online támogatással is megvalósulhassanak, a szülők számára pedig hírekkel, információkkal szolgálhassunk addig is, míg nem lesz lehetőségünk újra a személyes találkozóra.
Záróbeszámoló
az EFOP-3.11.1-17-2017-00025. azonosítószámú „Szülő-Suli” – tanulók iskolai előmenetelének javítása és a korai lemorzsolódás visszaszorítása az iskola-család együttműködésre alapozott egyéni fejlesztésen keresztül
A projekt a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány négy intézményében (MMSZ Tiszaburai Általános Iskola, MMSZ Tiszabői Általános Iskola, Máltai Óvoda és Általános Iskola, MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda) valósult meg.
A projekt 75 bevont tanulóval indult, a futamidő alatt elköltözött, végzett tanulók helyett bevontakkal együtt 91 tanulót és családjaikat értük el.
A szakmai megvalósítás támogatására cselekvési terv és stratégia, pedagógiai módszertan és tananyag készült.
A tanulók egyéni és kiscsoportos fejlesztése 2020. október 31-ig folyamatosan zajlott, ettől kezdődően 2021. február 28-ig csak csoportos foglalkozásokat tartottunk. A pandémia idején az összes lehetőséget kihasználva (online foglalkozások, papír alapon kiküldött és beszedett feladatlapok stb.) működött a projekt.
A tanulók a pályázati kiírásban megfogalmazott elvárást (az egyéni fejlesztési tervvel rendelkezők 70%-ánál minimum 10% legyen a javulás a meghatározott területek legalább 50%-ában, legalább két területen) maradéktalanul teljesítették.
A projekt ideje alatt 26 alkalommal szülő-suli rendezvényt szerveztünk érintve a tanulás tanulása, egészségtudatosság, betegségek megelőzése, alapkompetencia-fejlesztés, az oktatásba való visszatérés vagy belépés tématerületeket.
A négy intézményből 18 alkalommal szerveztünk kirándulást a családok számára.
A pedagógusok képzése 10 alkalommal, kompetenciafejlesztése 10 alkalommal történt a pedagógusok igényei alapján összeállított képzési program szerint a tehetséggondozás, esélyegyenlőség – integráció, infokommunikációs technológia, pályaorientáció, egészségnevelés és mentálhigiéné, gyógypedagógia, fejlesztőpedagógia, tanítás-tanulás, intézményi nevelés-oktatás – szabadidő-kultúra témakörökben.
Az együttműködő partnereink közül különösen az Egészségfejlesztési Irodákkal (EFI) sikerült szoros kapcsolatot kialakítanunk, a POK szakmai segítségével támogatta a projektet.
A projektmenedzser és a szakmai vezető mind a négy helyszínen folyamatos monitoring tevékenységet folytatott.
A projekt tapasztalatait, módszertanát, jó gyakorlatait az intézmények beépítették/beépítik pedagógiai programjaikba.
Kapcsolat
Forduljon hozzánk bizalommal az alábbi e-mail címen:
iskolaalapitvany@maltai.hu