Negyedik alkalommal hirdette meg a Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványa a felzárkózó településeken élő felső tagozatos gyerekek tehetségkutató versenyét, amelynek témája ezúttal a barátság volt. A június 12-én Vácott megtartott döntőn nyolcvan diák mutathatta meg tudását ének, versmondás, hagyományőrző tánc, illetve képzőművészet kategóriákban. Az alábbiakban Hámon Krisztina beszámolóját olvashatják.
Fehér blúz, kopogós cipő, csillogó hajcsat, az izzadó kéz az utolsó pillanatig szorítja a verset. Egy srác lazán sétálgat föl-alá, miközben a gitárját pengeti, míg mások az üdítős, pogácsás asztal mellett beszélgetnek, időnként felcsattan a nevetés. A PüspökVác Látogató- és Rendezvényközpont parkolójában sokszoknyás lányok ismétlik át újra és újra a tánclépéseket. Két tanár egyeztet, melyikük veszi majd videóra a tanítványokat, aztán úgy döntenek, az a biztos, ha mindketten. Szinte tapintani lehet a feszültséget, mindjárt kezdődik az idén negyedik alkalommal megrendezett Máltai Tehetségkutató verseny döntője, amelyben 16 felzárkózó településről összesen nyolcvan gyerek mutathatja be a produkcióját a közönségnek. Az előzsűri őket ítélte a legjobbnak a mintegy háromszáz jelentkező közül, akiknek a száma örvendetes módon évről évre nő.
Az eseményt Thaisz Miklós, az MMSZ Iskola Alapítvány kuratóriumának elnöke nyitja meg. Keresi a megfelelő szavakat, hiszen, mint mondja, maga is izgul. „Olyan rendezvényen vagyunk, amelynek nagy jelentősége van. Nem az a fontos, amikor komoly ügyekről tárgyalunk sötét szobákban, hanem amikor veletek, gyerekekkel, fiatalokkal találkozunk, és teret adhatunk annak, hogy kibontakozzatok.” A Máltai Tehetségkutatónak nem az a célja, hogy megasztárokat találjon, hanem az, hogy lehetőséget biztosítson a felzárkózó településen élő gyerekeknek, akik a hagyományos országos iskolai versenyeken kevesebb eséllyel indulnak, hogy meg tudják mutatni magukat abban, amiben igazán jók. Ezen a vetélkedőn, amely biztonságos közeget nyújt a számukra, olyan gyerekekkel mérhetik össze a tudásukat, akik hozzájuk hasonló körülmények között élnek.
Thaisz Miklós rövid köszöntője után jönnek sorban a produkciók versmondás, ének és hagyományőrző tánc kategóriákban, a versenyre benevezett képzőművészeti alkotások pedig a falon kifüggesztve láthatóak. A Máltai Tehetségkutató idei témája a barátság, ez köti össze valamennyi produkciót, illetve a lelkesedés, ami a színpadra lépőket hajtja, hogy megmutassák magukat.
Van, aki nagy rutinnal kezeli a helyzetet, hiszen nem először vesz részt a versenyen, mások láthatóan megilletődnek a mikrofon előtt, de ez csak még hitelesebbé teszi az előadásukat. A közönség mindenesetre nagyon megértő, mindenkinek kijár a lelkes taps, sőt, amikor az egyik lámpalázas kislány elakad a versben, ismerősök és ismeretlenek egy emberként igyekeznek súgni neki. Eltörik a mécses, de nincs semmi baj, ebben a versenyben lehet újra próbálkozni: másodjára már tökéletes az előadás, a versenyzőt pedig a nézők vastapssal és elismerő füttyel jutalmazzák a bátorságáért.
A versmondók közül többen választották Reményik Sándor „Mosoly” című művét. „Senki sem olyan gazdag, / Hogy nélkülözni tudná / És senki sem olyan szegény, / Hogy meg nem érdemelné” – hangzanak el a vers sorai életkortól és személyiségtől függően más-más előadásban. A dalok között a legnépszerűbb vitán felül az Ismerős Arcok Nélküled című száma, a fellépők nagy átéléssel éneklik szólóban és kórusban is a hazafias himnuszt: „…történjen bármi, amíg élünk s meghalunk, mi egy vérből valók vagyunk.”
A műsorban a leglátványosabbak talán a táncos produkciók. A lányok színes, virágos szoknyákban, blúzokban pörögnek-forognak, vagy a csupasz lábukkal aprókat lépkednek a zene ütemére, míg a fiúk virtuóz módon ugrálnak és a sarkukat, lábszárukat csapkodják. Egyes tánccsoportok élő zenére ropják, zenészeket és énekeseket is hoztak magukkal, ami az amúgy is emelkedett hangulatot még tovább fokozza. Hogy lehet itt győztest hirdetni? A zsűrinek nagyon nehéz a dolga.
Amíg visszavonulnak döntést hozni, a résztvevőket spagetti és sütemény várja. Igazán megérdemlik a finom ebédet, hiszen hetekig, hónapokig készültek a Máltai Tehetségkutatóra, és van, akinek kora hajnalban kellett kelnie, hogy délelőtt 10 órára megérkezzen a döntő helyszínére. Mégsem rohan mindenki a terített asztalhoz, néhányan úgy döntenek, inkább folytatják táncot a színpadon vagy az udvaron. Nekik ez a fontosabb.
Az eredményhirdetésre az ebéd és a Paramisi Társulat interaktív előadása után kerül sor, a gyerekek izgatottan zsizsegnek, alig várják, hogy elhangozzon végre a nevük. A díjátadás hosszúra nyúlik, a zsűri részletes indoklással adja át a nyerteseknek a díjakat, és azokhoz is van pár jó szava, akik ezúttal nem jutottak fel a dobogóra. Itt hangzik el a nap legfontosabb üzenete a résztvevők számára: legyetek büszkék magatokra, és várunk titeket jövőre is!
Bővebben: https://maltai.hu/cikk/hir/5242
A 2025-ös Máltai Tehetségkutató díjazottjai:
Versmondás
I. kategória (5-6. osztály)
1. helyezett: Balogh Bianka, Máltai Óvoda és Általános Iskola, Tarnabod
2. helyezett: Virág Melánia Alícia, Nyírvasvári Általános Iskola, Nyírvasvári
3. helyezett: Horváth Mirjam Kamilla, Máltai Óvoda és Általános Iskola, Tarnabod
II. kategória (7-8. osztály)
1. helyezett: Balogh Vanessza, Tarpai Esze Tamás Általános Iskola, Tarpa
2. helyezett: Lakatos Dorina, Hétvezér Baptista Általános Iskola és AMI Tiszakerecsenyi Telephelye, Tiszakerecseny
3. helyezett: Mészáros Hanna Alíz, MMSZ Balázs János Általános Iskola és Óvoda, Nyírpilis
Ének
I. kategória (5-6. osztály)
1. helyezett: Puzsoma Dávid, Magyar Máltai Szeretetszolgálat Tiszaburai Általános Iskola, Tiszabura
2. helyezett: Ganyi Antónia és Kelemen Klaudia, Szendrőládi Általános Iskola, Szendrőlád
3. helyezett: –
II. kategória (7-8. osztály)
1. helyezett: Demjén Benjámin, Hétvezér Baptista Általános Iskola és AMI Tiszakerecsenyi Telephelye, Tiszakerecseny
2. helyezett: Mága Krisztofer, Magyar Máltai Szeretetszolgálat Tiszaburai Általános Iskola, Tiszabura
3. helyezett: Sánta Tünde Gabriella, Festetics Pál Általános Iskola és AMI, Somogyfajsz
Tánc
1. helyezett: Zsásé Cigánytánc csoport és Cherhaja zenekar, Magy és Rohod Jelenlét Pont
1. helyezett: Szemerei Általános Iskola, Szemere
2. helyezett: Nyírvasvári Általános iskola, Nyírvasvári
3. –
Képzőművészet (montázs, kollázs)
I. kategória (5-6. osztály)
1. helyezett: Németh Mirjam Amarilla, Máltai Óvoda és Általános Iskola, Tarnabod
2. helyezett: Szendrőládi Általános Iskola, 6. osztály
3. helyezett: Berki Ramóna Csenge, Máltai Óvoda és Általános Iskola, Tarnabod
II. kategória (7-8. osztály)
1. helyezett: Tóth Dzsenifer Anna és Mága Kinga, MMSZ Tiszabői Általános Iskola, Tiszabő
2. helyezett: Beri Tamás, MMSZ Balázs János Általános Iskola és Óvoda, Nyírpilis
3. helyezett: Orsós Dorka és Ódor Dóra, MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda, Gyulaj
A fentieken túl a zsűri különdíjat adott a gyulaji MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda diákjainak a „Barátság” ékszerkollekció megalkotásáért. A mintegy 65 darab barátságkarkötőt és -nyakláncot a szervezők a helyszínen kisorsolták a jelenlévők között.