Sikerekkel és élményekkel teli tanév zárul a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának óvodáiban, általános iskoláiban és szakképzőiben júniusban. A 2024/25-ös tanévben 164 diák ballagott el a máltai általános iskolákból, s közülük a korábbiaknál többen, 51-en érettségit adó középiskolában folytatják tanulmányaikat. A hagyományos tanítási modelltől eltérő, a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkózását segítő új pedagógiai megoldások a diákok mérhető teljesítményében is megmutatkoztak a most záruló tanévben.
Innovatív megoldások
Ez az iskola példát mutat – hangzott el június elején a Lumen Educationis oktatási konferencián, ahol katolikus Innovációs Díjat nyert a tarnabodi Máltai Általános Iskola és Óvoda az oktatásszervezés megújításával. Az idén első alkalommal átadott díjat a Váci Katolikus Iskolák Főhatósága, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola és az EdTech Magyarország oktatástechnológiai szolgáltató közösen alapította. Az intézményi díjra azok az óvodák, általános iskolák, középiskolák, technikumok, szakképző intézmények, összetett intézmények jelentkezhettek, amelyek a nevelési-oktatási folyamatban példaértékű innovatív szemléletet, módszertant, módszertani elemet, szervező elvet alkalmaznak.
A zsűri döntése szerint ilyen példaértékű folyamat a tarnabodi oktatás átszervezése. Eszerint az elmúlt öt év során tudatosan épített, egymásra épülő innovációk révén olyan oktatási modellt hoztak létre, amely egyszerre fejleszti a tanulók szociális készségeit, alapkompetenciáit és önismeretét, miközben valódi tapasztalatokkal gazdagítja őket.
Az MMSZ Iskola Alapítvány óvodáiban (MMSZIA) és iskoláiban a gyerekek döntő többsége hátrányos helyzetű, emiatt ők különleges figyelmet és segítséget kapnak ahhoz, hogy képességeiket kibontakoztathassák. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat nyolc óvodát – kettőben mini bölcsődét is – hét általános, valamint egy fejlesztő iskolát és négy szakképző intézményt működtet. A karitatív szervezet iskolái és óvodái jellemzően nehéz helyzetben lévő kistelepüléseken működnek, míg a középiskolák városokban, Budapesten, Gyöngyösön, Dombóváron és Devecserben vannak.
Kompetenciafejlesztés
Az általános iskolákban – külsős szolgáltató bevonásával – ősztől nagyszabású fejlesztés indult annak érdekében, hogy érdemben javuljanak a máltai általános iskolákba járó diákok alapkompetenciái, az országos kompetenciaméréseken elért eredményeik. Terv szerint a következő tanévtől kezdve, a fejlesztési folyamatok eredményeképpen láthatóan csökken majd az országos kompetenciaméréseken a minimumszint alatt teljesítők száma.
Folytatódott a tanítás megújulását célzó digitális projekt is, csakúgy, mint a Matific digitális matematika oktatási platform használata, amely ugyancsak az alapkompetenciák fejlesztését szolgálja. A matematikai ismereteket játékos formában tanító Matific programot a máltai tanulók jelentős része otthon is aktívan használta a felzárkózó települések falvaiban, éppen úgy, mint az ország bármely nagyvárosában. Ez meg is látszott a világ legnagyobb online matematika versenyén, a Matific olimpián elért, országos szinten is szép eredményeken. Megelőzve számos nagyvárosi iskolát, a tarnabodi Máltai Óvoda és Általános Iskola a 13. helyet szerezte meg az országos rangsorban. A gyulaji MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda 41., a sajókazai Balassi Bálint Általános Iskola a 200. lett.
Élménygazdag tanév
A felzárkózó településen élő diákok a tanév során, több programban – sítáborban, erdei iskolában, tehetségkutatón – vehettek részt.
Az MMSZIA intézményeibe járó tanulóinak felzárkóztatása több figyelmet és a hagyományos pedagógiai feladatokon túl komplex munkát igényel. Éppen ezért keresik az MMSZIA középiskolái is folyamatosan azokat a módszereket, amelyekkel hatékonyan lehet oktatni a felzárkózó településen élő diákokat, illetve visszavezetni a lemorzsolódott fiatalokat az iskolarendszerbe, hogy onnan végzettséget igazoló dokumentummal lépjenek ki. A rugalmas tanulási utak alakításában a szakképzésben plusz lehetőséget kínálnak az előkészítő évfolyamok: a dobbantó program, műhelyiskola és orientációs évfolyam. A projektoktatás hatékonynak bizonyul a tanulói motiváció erősítésében, az eredményesebb szakmára felkészítésben.
Az MMSZIA legnagyobb intézménye, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Esterházy Miklós Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium országosan is kiemelkedik a rugalmas tanulási utak tervezésében és megvalósításában. A tavaly a gyulaji általános iskolában indított dobbantó programot végzettek az idei tanévben a dombóvári szakképzőben műhelyiskolai képzésbe kapcsolódtak be, ezáltal alapfokú iskolai végzettséget és részszakmát is szereztek. A műhelyiskolai képzésben az intézmény tovább bővítette a megszerezhető szakmák, részszakmák számát, növelve ezzel a munkaerőpiaci esélyeket. A nappali tagozaton ebben az évben vizsgáztak először az új technikus tanulók, akik érettségit és szakmai vizsgát is kaptak egyben.
A gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Technikum Szakképző Iskola és Gimnázium tavaly kezdte innovációként a 9. évfolyamon a projektoktatást. A tavalyi kilencedikesek immár tizedikesként tovább viszik a projektoktatást, illetve egy újabb kilencedik évfolyammal folytatódott a módszer beépítése az oktatási gyakorlatba. A vendéglátás turizmus ágazatban tanulóik szép versenysikereket értek el, kilencen mentesültek egyes vizsgarészek alól. A Devecseri Szakképző Iskola a gyöngyösi iskolával párhuzamosan vezette be a projektoktatást tavaly a 9. évfolyamon a szociális és gépészeti ágazatban. Munkájukat dicséri, hogy szinte minden vizsgaelnök külön dicséretben részesíti a tanulóinkat.
Az Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskolájában a tavalyi orientációs évfolyamot befejezett tanulók – köztük ukrán, venezuelai, örmény és pakisztáni tanulók is – közül csaknem mindenki be tudott kapcsolódni a szakképzésbe a 9. évfolyamon. Ezen a kilencedik évfolyamon egyelőre kísérleti jelleggel indult el a projektoktatás egy 6 hetes modullal, amit a máltaiság, a hit, es az önkéntesség szellemében terveztek. A 9. évfolyam szakképző iskola vendéglátás-turizmus ágazatban tanulók húsvétkor vacsorára hívták a fővárosi máltai szociális intézmények lakóit. A tanulók projektmunkája a tervezéssel kezdődött, majd adománygyűjtéssel gyűjtötték össze a menühöz szükséges alapanyagokat. Közben húsvéti hagyományokkal ismerkedtek, recepteket, népszokásokat gyűjtöttek. A vacsora óriási sikert aratott, a meghívottak nem győzték köszönni a gondoskodást és dicsérni a tanulókat, felkészítő oktatókat.