A gyerekek, tanulók tanulási eredményeinek javítása, szocializációja és jövőbeni munkaerőpiaci beválása érdekében a máltai iskolákban, óvodákban folyamatosan változtatni kell a pedagógiai gyakorlaton, szervezeti működésen, mert változik a világ, változnak a gyerekek, változnak a kollégáink és a társadalom elvárásai is.
Rugalmas tanulási utak
A tarnabodi Máltai Óvoda és Általános Iskola úgy alakította át az órarendet, hogy legszívesebben még az is iskolába menne, akinek nincs ott dolga. Itt ugyanis nincsenek tanórák és csengetési rend, a délelőttöket másfél órás, az alapkompetenciákat, matematikát, olvasást, írást fejlesztő blokkok tagolják. A nap beszélgető körrel indul, ezt követi a fejlesztő torna, ima, reggeli és fogmosás. A hét utolsó napjai teljes egészében a készségfejlesztésről szólnak, vannak kutyaterápiás foglalkozások és nem mindennapi (zumba, kézműves, logopédiai, dráma, mese, jóga) szakkörök. A tanulók a településen működő Glia Kft. mindennapjaiba is betekintést nyerhetnek és élményszerű ismereteket szerezhetnek biológiából, kémiából és a gazdálkodás területeiről.
A gyöngyösi és a devecseri szakképző iskolák 9. évfolyamán ebben a tanévben indult el a projekt szemléletű oktatás, ahol a diákok hathetes projektekben sajátították el (vagy éppen saját kutatómunkájuk során szerezték meg) az ágazati vizsgához szükséges ismereteket.
A gyöngyösi 9. évfolyamos diákok nem „az órán ültek”, hanem kávéházat üzemeltettek, szakmai tudást igénylő társasjátékot és plakátot terveztek, menüsort állítottak össze, interjút készítettek a helyi szereplőkkel. A devecseri szakképző intézmény hegesztő képzésben résztvevő tanulói folyósói villanykapcsoló-rendszert terveztek, a szociális gondozó-ápoló képzésben tanulók pedig a témához illő, de saját érdeklődési körüknek megfelelő kutatómunkát végeztek, prezentációkat készítettek és adtak elő, valamint település-szintű programok megszervezésében és lebonyolításában vettek részt. Fontos eleme az egyes projekteknek a projektzáró rendezvény is, ahol már az elő pár hét után konkrét produktumokkal álltak nagyközönség elé a diákok. A klasszikus értelemben vett tanulási eredmény sem marad el: az ágazati vizsgák sikere a módszer hatékonyságát tükrözi.
Szintén a rugalmas tanulási utak adta lehetőségeket kihasználva indult el az óbudai szakképző iskolában az országos szinten is kuriózumnak tekinthető nyelvi orientációs képzés, melynek köszönhetően a külföldről érkező (ukrán, venezuelai, örmény, pakisztáni) diákok eljutottak arra a nyelvi szintre, hogy a következő évtől szakmát tudjanak választani.
Új válaszok régi kérdésekre
A tiszabői általános iskola pályaorientációs stratégiájának köszönhetően egyre több elkötelezett és motivált fiatal felnőtt érkezik vissza alma materébe pedagógiai tevékenységet végezni. Azokat tiszabői a fiatalokat, akik érettségi vizsgát szereztek és a tanítás iránt elkötelezettek, pedagógiai asszisztensként alkalmazza az intézmény, majd szoros szakmai és emberi támogatással segítik őket a pedagógus diploma megszerzésének útján.
Tiszaburán – ahol korábban nem volt napközi – az alsó tagozat iskolaotthon-szerű rendszerében délelőtt is és délután is vannak tanítási órák, ezáltal a szabadidő és a tanulás a diákok életkori sajátosságaihoz optimálisabban illeszkedő módon váltja egymást, így az egyéni bánásmód délután is érvényesülhet. Ez a rendszer az átmeneteket (óvoda-iskola, alsó tagozat-felső tagozat) is támogatja, s ebben a gyerekek is jobban motiválhatók.
Közösségfejlesztés
Az óvodák a 2023/2024. nevelési évben is a közösségfejlesztés mesterei voltak, szülői klubok szerveződtek, tematikus kirándulásokon vettek részt. A zalakomári óvoda Kerti Manók programja keretében ovikert készült, ami a közösségépítésen túl kiemelt kompetenciafejlesztő jelleggel is bír.
A gyulaji máltai iskolában „osztályuzsonnára” cserélték a szülői értekezleteket, amelyre a gyerekek valami finom meglepetéssel készülnek, és amelyen ők is végig jelen vannak. Így tudták elérni, hogy azokkal a szülőkkel is le tudjanak ülni beszélgetni, akik amúgy a szülőire sosem mentek el korábban.
A nyírpilisi általános iskola az intézmény névváltoztatási folyamatába bevonta a teljes iskolai közösséget. A névadó (az intézmény szellemiségéhez illeszkedve) Balázs János költő, festő munkásságának megismerése
Motivációs pontrendszer – az értékelés jógyakorlata
A nyírpilisi és a gyöngyöspatai általános iskolánk is alkalmaz pontgyűjtő rendszert, melynek alapja, hogy a tanulók tanórai- és tanórán kívüli tevékenységeik alapján pontokat gyűjthetnek, amiket ajándéktárgyakra, vagy tanórai „kedvezményekre” (például plusz pont a dolgozatban, felelet passzolása) válthatnak be.
A program hatékonyságához elengedhetetlen az iskolai közösség következetessége, együttműködése.
Helyi értékű együttműködések Gyulaj-Dombóvár
A gyulaji és dombóvári máltai intézmények együttműködésének eredményeként a gyulaji hetedik és a nyolcadik osztályosok felváltva utaztak egész évben Dombóvárra, hogy a tananyagot képzett fizika- és kémiatanár adhassa át nekik, majd az „életre nevelés” jegyében kreatív délutáni pályaorientációs foglalkozásokon vehettek részt.
Digitális innovációk
Minden általános iskolánk 3-8.osztályában bevezetésre került a matematikai kompetencia játékos, differenciált fejlesztését lehetővé tevő MATIFIC program. A tanulók iskolai rendszerben heti 30 percet foglalkoztak a programmal, de sokan otthon is gyakoroltak, aminek meg is lett az eredménye az országos szintű Matific Olimpián, ahol a 426 induló között, megelőzve számos nagyvárosi iskolát, a tarnabodi iskolánk a 23., a gyulaji iskolánk pedig a 96. helyet szerezte meg.
A tiszaburai máltai iskolában a Maker’s Red Box alkotópedagógiai műhelyben tartják a tehetséggondozó szakkört, ahol a „Szuperhősök” illetve a „Jövő városa” tematikájú interaktív foglalkozásokon vettek részt az 5-8-os diákok.
A Revolution Robotics nevű programmal a robotika és a mérnöki készségek alapjai váltak hozzáférhetővé gyulaji, dombóvári diákok számára, a következő tanévben Sajókazán és Tiszabőn is elindul majd a digitális kompetencia órákba ágyazott robotika foglalkozás.